جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Fri 10 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
بنادر و سواحل چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ ، ساعت ۲۲:۲۹:۱۴

آلودگی شدید در بنادر کشور
لزوم تشکیل ستاد کاهش آلودگی در سازمان بنادر

باشگاه خبری فراساحل: برای کاهش آلودگی‌ها در بنادر لازم است ستادی در پیکره سازمان بنادر و دریانوردی تشکیل شود و در این خصوص از تسهیلات سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت، صندوق توسعه ملی و وجوه اداره شده جهت تحقق اهداف بهره‌گیری شود. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از سایت خبری مانا، عضو اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به آلودگی‌های شدید در سطح بنادر کشور گفت: برای کاهش این آلودگی‌ها لازم است تا ستادی در سازمان بنادر و دریانوردی تشکیل شود تا دستور العمل‌هایی که به تصویب کارگروه و اتاق فکر می‌رسد پیگیری شده و به نتیجه برسد. مهندس بهزاد سیف اللهی در ادامه افزود: برای این کار لازم است از منابعی که اخیرا در سطح کشور برای حمایت از کاهش آلودگی تامین شده مانند امکانات سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت، صندوق توسعه ملی و همچنین وجوه اداره شده سازمان بنادرو دریانوردی استفاده شود تا اهداف محقق شود. وی با بیان پیشنهاداتی در خصوص چگونگی کاهش سوخت در بنادر گفت : برای کاهش آلودگی می‌بایست به سه گروه تجهیزات بندری و لزوم تغییرات و اصلاحات در بهره‌برداری از آنها، بهره‌گیری از توان بخش خصوصی و بهبود روش‌های عملیاتی توجه شود.

این عضو اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به قدیمی بودن تجهیزات بندری به خصوص کشنده‌ها گفت: باید تجهیزات بندری به خصوص کشنده‌ها و کامیون‌ها با استفاده از تسهیلات نوسازی شوند. همچنین بهتر است به جای چرخ لاستیکی از تجهیزات ریلی مانند RMG به جای RTG استفاده شود که علیرغم نیاز بیشتر به سرمایه‌گذاری، با توجه به عمر طولانی‌تر و هزینه‌های راهبردی و نگهداری کمتر مقرون‌به‌صرفه بوده و در حال گسترش در بنارد پیشرفته دنیاست. وی در ادامه تهیه و ابلاغ استانداردهای آموزشی لازم برای صدور گواهینامه اپراتوری کشنده‌ها در داخل بنادر، مساعدت سازمان در تامین تجهیزات ازجمله سیمیلاتورها و در اختیار گذاشتن فضای آموزشی برای اپراتوری تجهیزات استراتژیک را ضروری دانست. سیف اللهی با اشاره به لزوم بهره‌گیری از توان بخش خصوصی اظهار داشت:  باید از بخش خصوصی در احداث بنادر، پایانه‌های اختصاصی و سایر مراکز لجستیک به روش‌های دیگر سرمایه‌گذاری مانند BOO، BOOT  و BLT با بهره‌گیری از سرمایه‌های داخلی و خارجی و تسهیلات حمایت شود. رئیس کارگروه امور بندری اتاق فکر سازمان بنادر حمایت از احداث و مکانیزه کردن پایانه‌های اختصاصی صادرات مواد معدنی، حمایت از احداث پایانه‌های اختصاصی واردات غلات و سیلوهای مربوطه در بنادر توسط بخش‌های خصوصی را در کاهش آلودگی غلات همچنین محیط بنادر تاثیرگذار دانست و گفت: عدم وجود این ترمینال‌ها در بنادر آسیب‌های بزرگی را وارد می‌کند.

وی در ادامه پیشنهاد کرد در بنادر پایانه‌های ریلی با هدف افزایش حمل و نقل ریلی به جای جاده‌ای ایجاد شود همچنین در این خصوص از وجوه اداره شده راه‌آهن هم استفاده شود. سیف اللهی یکی از مسائل مهم را واگذاری طولانی مدت پایانه‌ها ذکر کرد و افزود: وقتی پایانه‌ها کوتاه‌مدت واگذار می‌شود در سرمایه‌گذار انگیزه کافی در بهبود ترمینال ایجاد نمی‌شود. وی در ادامه یکی از منابع آلوده‌کننده بنادر را کشتی‌ها دانست و تصریح کرد: کشتی‌ها برای تامین انرژی و سایر ملزومات موردنیاز خود مجبور هستند تعدادی از موتورهای خود را در اسکله روشن نگه دارند که همین مساله آلودگی بسیاری را در بنادر ایجاد می‌کند که به همین منظور برخی از بنادر پاک دنیا اجازه روشن نگه داشتن موتور کشتی‌ها را در اسکله نمی‌دهند. سیف اللهی افزود: به همین منظور لازم است سازمان بنادر و دریانوردی برق و آب کشتی‌ها را تامین کرده و کشتی‌های را ملزم به استفاده از این تسهیلات کند. این عضو اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی اصلاح فرایندهای عملیاتی به منظور کاهش عملیات جابه‌جایی کالا در بندر، عدم اجازه احداث صنایع آلوده‌کننده محیط‌زیست در بنادر، تلاش سازمان جهت اخذ حداقل بخشی از عوارض پرچم را از دیگر را ه‌های کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست در بنادر عنوان کرد.



  کد خبر : 471
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :